Netwerkstrategie
De importeur van een premium automerk wilde het aantal outlets sterk reduceren, en tegelijkertijd de klantbeleving en het service niveau verbeteren. MSR is gevraagd gezamenlijk te bepalen hoeveel outlets noodzakelijk zijn en een roadmap te ontwikkelen om hier te komen. Daarnaast is gekeken wat de implicaties waren voor de vestigingen die over zouden blijven, en waar geschakeld zou moeten worden in de organisatie en bezetting van de specifieke outlet om de kwaliteit op peil te houden cq. te verbeteren. Tot slot is ook de financiële impact per outlet berekend.
Onze aanpak:
- De markt; Analyse van vergelijkbare netwerken en de ontwikkelingen in de branche
- Huidig netwerk; Analyse van het huidige retail netwerk
- Kwaliteit van het netwerk; Gap-analyse kwaliteitsbeleving consument en gewenste beleving
- Strategie; Gezamenlijk ontwikkelen van visie en netwerkstrategie (dichtheid en kwaliteit)
- Implementatie; Roadmap ontwikkeld en ondersteuning bij implementatie
Tools:
- Geografisch optimalisatie programma
Resultaten:
- Reductie van het aantal outlets met ca. 50%
- Marge verbeterd door minder intrabrand concurrentie
- Winstgevendheid verbeterd door hoger volume per outlet
- Merkbeleving verbeterd door stand-alone premium outlets